Flat Preloader Icon

شماره تماس : 02177381767 - 09123972234 - 09333577698 - 09128088402

آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
بررسی دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای
مدیریت سایت
۶ شهریور ۱۴۰۲
318بازدید

بررسی دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای

بررسی دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای

یکی از انواع پرکاربرد فوم‌ها، فوم تزریق لوله‌ای (Tubular injection foam) با جنس پلی اتیلن می‌باشد. امروزه به دلیل ساختار منحصر به فرد فوم پلی اتیلن موجب شده است که از این نوع فوم‌ها به عنوان عایق حرارتی استفاده شود. با بهره گرفتن از این عایق‌ها می‌توان تا حد زیادی از انتقال سرما و گرما جلوگیری کرد. با این تفاسیر در راستای جلوگیری از هدر رفت انرژی از لوله‌های آب گرم، تاسیسات و … این نوع فوم‌ها به صورت لوله‌ای تولید می‌شوند. معمولا فوم‌های عایق لوله‌ای در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند. قیمت پایین، سهولت نصب و همچنین کارایی بالای فوم‌های لوله‌ای باعث شده که امروزه این فوم در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی را داشته باشد. در ادامه مطلب از بازرگانی شیمیایی پارس همراه ما باشید تا با این عایق و دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای (Reasons for using tubular injection foam) بیشتر آشنا شوید.

بررسی دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای

 

فوم لوله‌ای چیست؟

 

فوم لوله‌ای از ترکیباتی همچون پلی اتیلن و گاز تولید می‌شود. در طی فرایند تولید فوم‌ها از پلی اتیلنی استفاده می‌شود که به صورت فشرده در آمده است. لازم به ذکر است که این فشردگی در عملکرد عایق‌گونه فوم تأثیر بسزایی دارد. این نوع عایق‌ها جایگزین خوبی برای عایق‌های سنتی از قبیل پشم شیشه، پلی رول، چسب، ماتیک، پشم سنگ و غیره به حساب می‌آیند. فوم‌های لوله‌ای از تراکم بالایی برخوردار می‌باشند. همچنین مقاومت بالایی در برابر رطوبت، برودت و حرارت دارند. البته لازم به ذکر است که در برخی مواقع در مقابل صدا نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند و مانع عبور صدا می‌شوند. این عایق‌ها در مقابل عواملی همچون گرما، سرما، ضربه و خط و خش از لوله‌ها حفاظت می‌کنند. استفاده این فوم از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و همچنین عمر لوله‌ها را افزایش می‌دهد.

جدا از عایق بودن این نوع فوم‌ها می‌توان از آن‌ها به عنوان ضربه‌گیر هم استفاده کرد. در این راستا یکی دیگر از ویژگی‌های فوم پلی اتیلن نرم بودن و همچنین محبوس بودن حباب‌های هوا در ساختار سلول‌بندی این فوم‌ها می‌باشد. با وجود چنین ویژگی‌هایی از این نوع فوم‌ در راستای ضربه‌گیر لوله‌هایی نظیر داربست، وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی مانند حلقه بسکتبال و تیرک دروازه استفاده می‌شود.

 

انواع فوم لوله کدام است؟

قبل از بیان دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای لازم است انواع آن را بیان کنیم. فوم‌های لوله‌ای به سه نوع فنلی، پلی اتیلن فشرده و الاستومری تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که هر نوع خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. همچنین ضخامت این فوم  بین ۱۲ تا ۶۵ میلیمتر می‌باشد و به صورت روکش آلومینیومی یا توری تولید می‌شوند.

فوم لوله الاستومری

فوم لوله الاستومری از نوع فوم ‌های سلول بسته می‌باشد، همین امر موجب شده است که عایق خوبی در مقابل سرما، گرما و رطوبت باشد. این فوم از مقاومت بالایی در برابر بخار آب و نفوذ آن برخوردار است. این عایق نقش بسزایی در جلوگیری از هدر رفت انرژی از طریق لوله‌های تأسیسات و مخازن آن‌ها دارد.

مزیت استفاده از فوم لوله الاستومری

این فول لوله‌ها سطح داخلشان دارای پوششی ضدبخار است. این پوشش مانع نفوذ رطوبت به داخل شده و از لوله‌ها در مقابل رطوبت محافظت می‌کند. همچنین فوم لوله‌های الاستومری در مقابل آتش‌‌سوزی هم مقاوم هستند، این موضوع در لوله ‌های گاز و سیالات آتش‌زا بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

فوم لوله الاستومری با روکش آلومینیوم

این فوم‌ها همانند نوع معمولی آن می‌باشند ولی با این تفاوت که چند لایه پوشش پلی متر و آلومینیوم دارند. کاربرد این فوم لوله در محیط‌‌هایی است که لوله‌ها نیاز به مقاومت بیشتری در برابر عوامل جوی دارد. این مدل  فوم‌‌ها باعث صرفه‌‌جویی در هزینه انسانی، زمان مصرفی و هزینه اتلاف انرژی می‌شوند.

انواع عایق‌های الاستومری عبارت‌اند از:

  • عایق حرارتی الاستومر با روکش آلومینیوم و مسلح شده
  • عایق حرارتی الاستومری یک رول
  • یک رول پشت چسب‌دار
  • یک رول روکش آلومینیوم
  • یک رول روکش آلومینیوم مسلح شده
  • عایق الاستومر با روکش آلومینیوم
  • عایق الاستومر یک لوله

فوم لوله پلی اتیلنی

این فوم لوله‌ها از جنس پلی اتیلن فشرده و از فوم‌‌های سلول بسته هستند. این فوم‌ها در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی لوله‌ها در اثر رطوبت مقاوم هستند. عوامل شیمایی هم بر آن‌ها اثر ندارند. این فوم‌‌ها تا حدی عایق حرارت و برودت و همچنین صدا هستند.

فوم لوله‌های پلی اتیلن در کیفیت‌ها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. این لوله‌ها در رنگ‌ها و اشکال مختلفی در بازار وجود دارند.

فوم لوله فنلی

این لوله در برابر آتش، شعله و … عایق می‌باشد. بهترین نوع فوم‌ها در برابر آتش‌سوزی، این نوع فوم لوله‌ها هستند. نوارهای آن نیز موجود است که با پیچیدن آن به دور لوله‌ها، مانع نفوذ آتش می‌شوند.

مزیت استفاده از فوم لوله فنلی شامل:

  • هنگام سوختن مواد سمی از خود تولید نمی‌کند.
  • قدرت تحمل آن در مقابل سوختن تا یک ساعت می‌باشد.
  • قابلیت ضد خوردگی و ضد پوسیدگی لوله دارد.
  • عایق حرارتی مناسبی می‌باشد.
  • در برابر چروک شدن و پارگی مقاوم است.
  • در برابر مواد و حلال‌های آلی مقاومت دارد.
  • باران‌های اسیدی تأثیری بر آنها ندارد.
  • دارای چگالی کم و وزن پایینی می‌باشد.
  • دوستدار محیط زیست و جاذب صدا می‌باشد.

 

کاربردهای فوم لوله الاستومری

 

این نوع لوله‌ها در تأسیسات ساختمانی کاربردهای فراوانی دارند. از قبیل این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عایق‌کاری سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از قبیل موتور خانه‌ها، لوله‌های آب، لوله‌های انتقال حرارت و برودت، کانال‌‌های گالوانیزه مانند تهویه هوا و انتقال هوا، مخازن و ‌…
  • یکی دیگر از کاربرد‌های فوم لوله الاستومری، عایق‌بندی لوله‌های ساختمانی و لوله‌های انتقال سیالاتی مانند نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد.
  • کاربرد بعدی فوم لوله‌های الاستومری عایق‌بندی لوله‌های انتقال مواد در کارخانه‌های صنایع کاغذ، لاستیک و دارو می‌باشد.
  • عایق‌بندی تأسیسات مکانیکی نیز به وسیله فوم لوله الاستومری انجام می‌شود.

 

کاربردهای فوم لوله پلی اتیلنی

یکی از دلایل استفاده از فوم تزریق لوله ای، کاربردهای این فوم در زمینه عایق‌سازی ساختمان، بسته‌بندی محصولات صنعتی، بسته‌بندی محصولات خانگی، بسته‌بندی محصولات کشاورزی و عایق‌سازی تأسیسات می‌باشد.

 

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



ثبت نام کنید و در خبرنامه ما مشترک شوید

از جدیدترین تخفیف ها و اطلاعیه ها بهره مند شوید.

    ارتباط با ما

    آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

    محصولات

    در نقشه پیدا کنید

    مشاوره رایگان

    تماس تلفنی